کد مطلب:223869 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

احتجاجات امام رضا در مجلس مأمون
در شرح كتاب من لا یحضره الفقیه در باب خمس باسناد صحیح علامه مجلسی از ریان بن صلت از حضرت رضا علیه السلام روایت می كند كه در مجلس مأمون جمع كثیری از علمای عراق و خراسان حاضر بودند مأمون پرسید ای دانشمندان عراق و خراسان خبر دهید مرا از معنی این آیه ثم اورثنا الخ

یعنی بمیراث دادیم قرآن را بجمعی كه آنها از بر گزیدگان ما هستند.

كه فقط معانی قرآن را بتمامه آنها می دانند و بس!!

مانند میراث كه نصیب و بهره جمعی خاص است و بهمه كس نمی رسد.

علماء گفتند مراد از آن جمع كل امتند!

مأمون گفت یا ابوالحسن شما چه می فرمائید؟

حضرت رضا علیه السلام فرمود من بگفته آنها عقیده ندارم بلكه حقیقت این است كه مراد از آن جمع از مصطفی برگزیدگان عترت معصومین هستند كه تمام معانی و علوم قرآن را می دانند!!

مأمون گفت بچه دلیل مراد عترت هستند؟ حضرت رضا علیه السلام فرمود اگر مراد همه امت بودند باید همه ببهشت بروند و حال آنكه حقتعالی در همین آیه بیان فرموده كه مراد از عباد آنها هستند كه بر نفس خود ظلم نمی كنند و در خوبیها بر همه سبقت می گیرند و دارای فضلی عظیم هستند كه در باغستانهای بهشت اقامت می گیرند؟ و این طبقه جز محمد و آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم برگزیدگان حق و ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین نیستند. مأمون سؤال كرد عترت طاهره كیستند؟ حضرت پاسخ دادند آنها كه خداوند در حق آنها فرمود انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا (آیه 34 سوره احزاب 33) اراده كرده كه رجس و پلیدی را یعنی شك و معصیت و هر بدی را از آنها دور سازد و آنها را بتطهیر عظیمی مطهر سازد كه هیچ صفت مذموم و قبیح در آنها نباشد و آن جمع حضرت سید المرسلین و عترت طاهرین او می باشند و بهمین نظر خود آن حضرت فرمودند دو چیز بزرگ در میان شما به ودیعت می گذارم كه قرآن و عترت من هستند كه اهل بیت من می باشند و از هم جدا نشوند تا در سر حوض كوثر بر من وارد شوند.



[ صفحه 285]



آنگاه فرمود ای مردم در اعمال خود به آنها بنگرید چگونه رفتار خواهید كرد و بدانید كه آنها اعلم از شما هستند!!

علماء حاضر گفتند یا ابوالحسن بفرمائید كه عترت آل اند یا غیر آل؟

حضرت فرمود ایشان آل اند!!

علماء گفتند ما احادیثی از حضرت رسول الله داریم كه فرمود آل من عترت من هستند ولی صحابه گفته اند مراد امت می باشند و گفتار اصحاب را هم نمی توانیم رد كنیم.

حضرت فرمودند آیا زكوة بر آل حرام است یا حلال؟

علماء گفتند حرام است.

فرمود آیا بر امت حرام است یا حلال؟ گفتند حلال است، فرمود پس فرق است بین امت و عترت سپس فرمود ای دانشمندان شما را چه شده كه از قرآن رو برگردانیده اید و توجهی بدان ندارید مگر نمی بینید در آیه اول وراثت است و در آیه دوم تطهیر و هر دو مخصوص برگزیدگانست. مأمون پرسید چگونه است؟

امام رضا علیه السلام فرمود حق سبحانه و تعالی در قرآن می فرماید: